Amor Fati 1(5)/2016 – Aísthēsis


Amor Fati 1(5)/2016 – Aísthēsis

„Czy dziś, w dobie zalewających obrazów medialnych, wizualizacji danych i piktorializacji informacji na skrzyżowaniu audiowizualnych form telekomunikacji pojęcie estetyki coś jeszcze znaczy? Wydawałoby się, że człowiek Zachodu wrzucony w zaprojektowany świat gier, sformalizowaną sferę reality TV i videoartów, nie postrzega już estetyki jako zagadnienia szczególnie istotnego. Estetyzm stał się bowiem jego codziennością. (…)

„Aísthēsis. Wymiary (anty)estetyki mieści w sobie szeroki zakres kwestii, których co dzień być może nie zauważamy. Akcentowany grecki pierwiastek tytułu tego tomu etymologicznie wskazuje na doznawanie, postrzeganie, zmysłowość, a więc mówi nie tylko o refleksji nad sztuką. Aísthēsis otwiera horyzont tego, co możliwe do zbadania”.


SPIS TREŚCI

Wstęp  Dlaczego „Aísthēsis. Wymiary (anty)estetyki”?

WYWIAD NUMERU

Estetyka – ponętność doświadczenia. Wywiad z doktor MARIOLĄ SUŁKOWSKĄ-JANOWSKĄ (UŚ)

MONIKA SOJKA – ilustracja

ARTYKUŁY

    • KAROLINA WOJCIECHOWSKA (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
      Hegemonia oka?

ESTETYKA MIASTA

    • SYLWIA OŚNIECKA (Uniwersytet Łódzki)
      Nie tylko technika – ekspresja konstrukcji jako estetyczny walor dzieła architektonicznego
    • KATARZYNA WARMUZ (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
      „Spatium Gelatum” Zbigniewa Oksiuty jako forma estetyzacji przestrzeni

PERFORMATYWNOŚĆ ŻYCIA SPOŁECZNEGO

    • AGATA IŻYKOWSKA (Uniwersytet Wrocławski)
      Performatywność wstrętu w teatrze współczesnym
    • ALICJA WĘCŁAWIAK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
      „Performuj albo giń”. Przystanek Woodstock jako performans kulturowy

TWARZE LITERATURY

    • KAROLINA OWCZAREK (Uniwersytet Warszawski)
      Witkacego filozofia kultury. Próba odczytania z perspektywy szkoły frankfurckiej
    • MAGDALENA PIWNIKIEWICZ (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
      Diablo piękny
    • BARBARA TRYGAR (Uniwersytet Rzeszowski)
      Ars in crudo w powieści „Wyznaję” Jaume Cabré

BIZARRE

    • ANNA ROWIŃSKA (Uniwersytet Warszawski)
      Wątki artystyczne w fotografii histerii Jean-Martina Charcota
    • ALEKSANDRA NAPIERAŁA (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
      Wojciech Tylkowski wśród monstrów − barokowa scientia curiosa wobec estetyki epoki

DODATEK: ELENA GURO

Nota biograficzna tłumacza
Dreszcz
Pieśni miasta
Dziecinny poranek
Przedwiośnie
W parku
Blade Niebo